Жива Бібліотека з ВПО (у тому числі з людьми іншого кольору шкіри)

Впроваджено: громадська організація захисту прав іноземних студентів «EL&OL».

Огляд: Шкільна молодь дуже легко підхоплює стереотипи, що панують у суспільстві. Міжособистісні конфлікти між дітьми з числа ВПО та їхніми однолітками в школах є однією з проблем на шляху до інтеграції переселенців. Методика Живої Бібліотеки ефективно використовується для руйнування стереотипів про соціальні, етнічні та релігійні меншини. Цільовою аудиторією Живої Бібліотеки з ВПО можуть бути як діти-підлітки (12-15 років), так і соціальні педагоги, вчителі чи звичайні мешканці міста. Як гостей запрошують ВПО (в тому числі студентів-іноземців, які теж вимушено переїхали з окупованих територій).

Алгоритм дій:

За підтримки Департаменту освіти і науки міста Івано-Франківська активісти впроваджують серію культурно-освітніх заходів для молоді за методикою Живої Бібліотеки.

  1. Отримання дозволу на проведення заходу від міського управління освіти та науки. Для пришвидшення переговорів варто одразу йти до заступника, який займається позакласною роботою.
  2. Домовленість про дату, місце проведення заходу в одному з загальновідомих публічних місць (бібліотека, музей тощо).
  3. Запрошення цільової аудиторії: з різних шкіл запрошується по групі дітей та соціальних педагогів (4 -5 школярів та 1 педагог). Всього у заході бере участь 25-30 представників цільової аудиторії.
  4. Запрошення гостей-переселенців різного віку та статусу, людей іншого кольору шкіри. Найкраще підбирати гостей максимально не схожих один на одного: інтернаціональну пару, студентів-іноземців з екзотичних країн, які мігрували з Донбасу або Криму, переселенців-пенсіонерів, молодих та амбітних переселенців, таких, що мають чи мали власний бізнес. Всі гості мають бути готові відповідати на будь-які питання аудиторії.

Структура заходу «Жива Бібліотека з ВПО»

  • кілька хвилини йде розігрів аудиторії та надання інформації про правила та концепцію заходу (запрошені гості сидять у іншій кімнаті);
  • проводиться міні-дискусія для виявлення стереотипів щодо ВПО, людей іншого кольору шкіри тощо. Всі думки фіксуються модератором;
  • учасники об’єднуються в групи (кількість груп дорівнює кількості запрошених гостей). Педагоги мають бути об’єднані в окрему групу;
  • до аудиторії запрошуються гості заходу. Кожна група по черзі спілкується з кожним з гостей, ставлячи йому будь-які запитання протягом 8-10 хвилин.

Підбиття підсумків. Разом з аудиторією йде обговорення проблем, з якими стикаються гості. Учасники діляться з модератором враженнями й дають власну оцінку стереотипним уявленням, які були сформульовані на початку заходу.

Вплив:

Звичайно, важко виміряти статистику руйнування стереотипів та підвищення толерантності серед учасників Живої Бібліотеки. Тим не менш, судячи з відгуків учасників, бажання шкільної адміністрації та активних вчителів продовжувати проведення заходів за цією методикою, можна констатувати її ефективність. Окрім того, Жива Бібліотека позитивно впливає на запрошених гостей. З їхніх слів, після заходу ВПО та інші гості відчули себе більш потрібними для суспільства та цікавими для інших людей.