Завершився перший етап «Івано-франківської інтеркультурної лабораторії пам’яті посла Стівенса»

Протягом місяця українські та іноземні студент(к)и обмінювались культурним досвідом, дізнавалися свої права та основи безпеки в міському просторі, досліджували культурний простір Івано-Франківська. Тепер, за умовами програми, на них чекає розроблення власних проектів.

У жовтні в рамках програми відбулось три воркшопи: окремо для українських й іноземних студент(-ів/ок) та спільний воркшоп. Під час двох перших майстерень із франківською молоддю говорили про їхнє самовизначення, потенціал громад. За допомогою «живої бібліотеки» та інших комунікативних практик учасники та учасниці тренінгів мали змогу почути про досвід життя в Україні вихідців зі Сполучених штатів Америки, Індії, Йорданії, кількох африканських країн. На приклад, співорганізатор проекту, волонтер Корпусу миру Кайл Логан розповів про стереотипи, які мав відносно нашої країни до переїзду.

«Ті стереотипи, які мають іноземці про Україну: тут красиві жінки, міцні алкогольні напої, переважно горілка, писанки на Пасху, люди без почуття гумору, холодна погода, корупція, недбале ставлення до роботи, усі їдять багато картоплі та борщу, – каже К. Логан. – Далеко не все відповідає дійсності, але в Україні, насправді, люблять картоплю і борщ, горілку (звісно, не так багато, як я думав). Правда також про красивих жінок і корупцію в деяких сферах. Ставлення до роботи залежить від людини. І про писанки теж правда».

 

Головною темою обох воркшопів була правова безпека молоді. Учасники та учасниці розглянули Декларацію про права людини, а також ознайомились із текстом буклету «Your Rights what you need to know/ Твої права те, що ти маєш знати», що незабаром буде виданий в рамках «Інтеркультурної лабораторії» та поширений серед студентської молоді. Дискусія про права і обов’язки студент(ів/-ок) в Україні відбувалася за участі експертів правозахисника, голови правління ГО «Молодіжна організація «СТАН» Ярослава Мінкіна(воркшоп для іноземних студент(-ів/ок) та юристки Катерини Вітер (воркшоп для українських  студент(-ів/ок).

«Ми говорили про поняття прав людини, теорії підходу до тлумачення цього терміну, про історію та етапи становлення прав людини. Далі про абсолютні (невід’ємні) права, про різницю між верховенством права та верховенством закону. Про правосуб’єктність кожної особи. Тоді ми вже безпосередньо перейшли до прав студентів і механізмів захисту своїх прав в межах ВУЗу. Студенти  також цікавились  кримінальним правом. Пробували згадати ситуації, про які чули, або змоделювати можливі випадки»  – розповідає К. Вітер.

Студент Прикарпатського національного інституту Антон Кальянов дивується:  «Не так багато людей серед місцевих, знають свої права і обов’язки, а тим більше іноземці які навчаються в Івано-Франківську. Особисто для мене – воркшоп був корисним і цікавим досвідом. Саме в такій неформальній атмосфері “розбиваються” всі шаблони і стеріотипи.

Напередодні заходу для іноземних студент(-ів/ок) організатор(к)и події зустрілися з представни(-ка/ця)ми івано-франківської поліції. Антон Боєв та Олександра Бабецька розповіли, з яких причин найчастіше інозем(-ці/ки) звертаються у поліцію. А також, коли вони самі стають правопорушниками. За словами О. Бабецької, проблеми студент(-ів/ок), котрі приїхали з інших країн, як правило, пов’язані з купівлею або орендою квартири, купівлею машини чи іншого майна. «Були випадки коли іноземців виганяли з квартир через неправильно складені договори» – розповідає Олександра. «Досить багато іноземних студентів, які мають автівки, порушують правила дорожнього руху. Це свідчить не стільки про невміння водити, скільки про не відповідність правил дорожнього руху в нашій країні з іншою» – веде далі офіцерка. Усі поради поліціянтів увійшли до інфографіки, яка невдовзі була опублікована на сторінці Молодіжної організації «СТАН» у Facebook.

Під час спільного воркшопу учасники та учасниці проекту  досліджували культурний простір міста. Ціллю дослідження було скласти список локацій, що увійдуть до альтернативного гіда Івано-Франківськом. Путівника, котрий розповість про місто, яким його бачать мешканці – представни(-ці/ки) різних соціальних груп, професій, націй. Також студентка Української академії лідерів Дар’я Попова розповіла судент(к)ам про основи проектного менеджменту. Ці знання знадобляться їм вже скоро під час розроблення власних проектів, спрямованих на утвердження верховенства права,  міжкультурного різноманіття, протидію дискримінації і ксенофобії.

У межах лабораторії  провели низку вечірок в офісі ГО «МО «СТАН», під час яких молодь з різних країн мала нагоду поспілкуватись та дізнатись більше одне про одного.

«Інтеркультурна лабораторія, її  воркшопи та вечірки, дійсно, цікавими. Це хороший спосіб об’єднувати людей, сприяти різноманітності та ділитися різними культурними досвідами. Проект є дуже цікавим та корисним, оскільки допомагає виявляти та вирішувати проблеми, а найголовніше – навчає людей працювати разом у команді» – ділиться думками студент Івано-Франківського національного медичного університету Ісідоре Опаре.

Проект реалізовується «Молодіжною організацією «СТАН» за фінансової підтримки Корпусу Миру (Peace Corps) та Меморіального фонду посла Дж. Крістофера Стівенса, у партнерстві з ГО “EL&OL” NGO for International Students з підтримки іноземних студентів в Україні та Мідлбурським Інститутом Міжнародного навчання в Монтере зі Сполучених Штатів Америки.