Як на такі нововведення реагують студенти?
Вони в захваті. Наприклад, деякі практичні заняття про електричну частину станцій і підстанцій мають проходити на відкритому розподільчому пристрої, але не завжди є можливість туди потрапити, особливо в коронавірусний час. До того ж, коли все під напругою, потрібно бути вельми акуратними та отримати багато дозволів на таку екскурсію. А за допомогою VR студенти надягають шолом, заходять в цей простір, вивчають обладнання, можуть всюди походити та все подивитися. Потім, коли вони потрапляють вже на реальну підстанцію, вона їх не лякає. Вони все розуміють і можуть відрізнити між собою, наприклад, вимикач і розрядник, які зовні можуть бути дуже схожі.
Найголовніше, що їм подобається. Адже на кресленнях можна якось все це пояснити, але така інформація не досягає ані розуму, ані серця слухача. Інша справа, коли ти це прожив. Ми розробили простір так, щоб максимально передати відчуття присутності — навіть додали звук, тому можна почути, як гуде трансформатор та інше обладнання.
Але спочатку ідея була в тому, щоб ліквідувати енергетичну безграмотність населення. Ми зіткнулися з тим, що багато людей не знають елементарних речей. Наприклад, ситуація: людина вдома, пішов дощ, шквальний вітер обірвав лінію електропередач і приватний будинок залишився без світла. Що робити? Якщо вдома є генератор, то як його увімкнути? Не кожен це знає.
Тому ми зробили такі VR-лабораторії й за їхньою допомогою вчимо людей простому розв'язанню проблем, з якими вони можуть зіткнутися в житті. Зараз ми це тестуємо на студентах нашого енергетичного факультету, а з наступного семестру ці дисципліни будуть слухати ще й транспортники, економісти, соціологи. Тому що це потрібно, як я вважаю, всім. У нас у VR там будиночок в Закарпатті стоїть, можна походити, подивитися, в підвал спуститися — як в The Sims, тільки крутіше. А потім починається — тріск, шум, дощ... У нас дорослі люди, викладачі, коли спробували, висловлювали емоції так бурхливо, ніби це в реальності з ними відбувається.
Також ми застосовуємо ці технології й для профорієнтації, тому що часто молодь думає, що електрик — це той, хто або по стовпі лазить, або сидить в підвалі. Ми ж пояснюємо, наприклад, що якщо ти інженер-електрик, то ти в основному працюєш за комп'ютером і тобі потрібно вміти програмувати, але не просто знати мови, а мати прикладний напрям у сфері енергетики.