
Ми пропонуємо плани-конспекти уроків, які призначені для використання вчителями на уроках історії та зверстані для друку. Завдання і джерела можуть бути використані безпосередньо на уроці. Для вчителів також сформульовані можливі варіанти відповідей. План уроку допоможе зорієнтуватися в його структурі.
Плани-конспекти можна завантажити у вигляді PDF-файлів.
Вступ в план уроків
Тут ви знайдете докладну інформацію про забутих жертв нацизму, джерела, формування компетенцій і дидактичні коментарі.
Урок 1. «Колишні радянські військовополонені. Вчора. Сьогодні. Завтра»
В даному конспекті мова йде про долю мільйонів радянських військовослужбовців, що потрапили в полон. Листи зачіпають долі радянських військовополонених не тільки в контексті війни, полону і безпосереднього післявоєнного часу, вони описують життя в СРСР, а іноді навіть в пострадянських державах. Учні, завдяки знайомству з листами, зможуть побачити, що націонал-соціалістична Німеччина грубо порушувала чинні міжнародні угоди. Це дає можливість диференційованого аналізу і висновків, включаючи різнобічний розгляд проблеми.
Урок 2. «Листи вцілілих жителів спалених сіл»
В цьому конспекті учні працюють з документом – «Указом про військову підсудність у районі “Барбаросса”», який легітимізував спалювання сіл солдатами вермахту в рамках актів відплати за напади партизанських загонів, а також одночасно звільняв їх від відповідальності, незважаючи на вчинені військові злочини. За допомогою джерел учні повинні проаналізувати, якою мірою цей указ був реалізований на практиці. Аналіз злочинів націонал-соціалізму проводять по темі спалених сіл в Білоруської РСР під час окупації, в основному з точки зору жителів спалених сіл (листи).
Урок 3. «Доля євреїв за часів націонал-соціалізму в Західній Європі та на окупованих територіях Радянського Союзу»
Завдяки цим планом-конспектом учні побачать специфіку Голокосту в Німеччині та Західній Європі, а також на окупованих територіях Радянського Союзу. Учні познайомляться з повсякденним життям євреїв під час Голокосту в Західній Європі і Радянському Союзі. Також буде проводитися аналіз жорстких обмежень щодо єврейського населення Німеччини і процесу знищення євреїв (на прикладі текстових і ілюстрованих джерел, а також інформаційних текстів) за допомогою его-документів, уривків з щоденника Анни Франк і автобіографії Інге Дойчкрон, листів вцілілих євреїв України.
Урок 4. «Друга світова війна в Радянському Союзі – жертви спалених сіл»
Цей план уроку складається з восьми модулів, які відповідають програмі на тему «Друга світова війна». Тут розглядається тема тактики «випаленої землі» під час відступу вермахту з територій Білоруської та Української РСР.
Організатори та партнери проєкту
Організатор проєкту: об’єднання KONTAKTE-KOHTAKbI за фінансування Міністерства закордонних справ ФРН в рамках програми «Розширення співпраці з громадянським суспільством країн Східного партнерства та Росії».
Партнери проєкту: Молодіжна організація “СТАН” (Івано-Франківськ), громадська організація “Взаимопонимание“ (Мінськ), громадська організація “Interra” (Красноярськ) і музей Берлін-Карлсхорст (Берлін).