
Як сьогодні треба говорити про Другу світову війну с підлітками? На які джерела та підходи слід спиратися, аби навчитися бачити та відчувати людський вимір наймасштабнішого конфлікту в історії? На ці питання спробували знайти відповіді викладачі історії з України, Німеччини, Бєларусі та Росії в рамках проєкту “New views on history” / “Нові погляди на історію”. Його реалізує асоціація KONTAKTE-KOHTAKTbI (Берлін) у партнерстві з Молодіжною організацією “СТАН” (Івано-Франківськ), громадською організацією “Interra” (Красноярськ), громадською організацією “Взаимопонимание” (Мінськ), музеєм Берлін-Карлсхорст (Німеччина).
Протягом року історики у Львові, Берліні, Мінську та Красноярську за допомогою онлайн-комунікацій і брейн-штормінгу створювали інноваційний комплекс уроків про Другу світову війну для школярів. Ідеї учасників і учасниць проєкту висвітлює серія анімаційних відео, присвячених сучасним методам викладання “складних” сторінок історії.
Можливо, найважливішою новацією, запропонованою “New views on history”, стало зосередження на тих джерелах історії війни, які передають глибоко особистий досвід її переживання – листах і щоденниках звичайних людей, що опинилися в епіцентрі пекла. Зокрема йдеться про листування радянських військовополонених, жертв нацистського Голокосту та вихідців зі спалених сіл в зоні німецької окупації 1941-1944 років. Ці матеріали, надані музеєм Берлін-Карлсхорст, були вперше використані під час роботи над проєктом.
Автори уроків так змальовують переваги своїх педагогічних пропозицій:
“Наші уроки розвивають навички історичної роботи із різними джерелами, формують критичне мислення та толерантність, підсилюють емпатію та комунікативні здібності школярів. Важливо також, що розроблені плани-конспекти уроків можна за потреби гнучко адаптувати по часу, формату і цілям заняття”.
Жахи нацистської “війни на винищення”, описані її жертвами, викликали емоційну реакцію серед учнів, які брали участь в експериментальних уроках: “Слів зараз нема. Лише несформовані думки, про котрі хочеться розповісти всім, щоб якомога більше людей дізналися про це”. Точним індикатором успіху нової методики викладання є залучення інтересу тих школярів, яких в звичайних умовах важко зацікавити предметом: “Сьогодні мені було боляче дізнаватися все це. Взагалі до історії війни ніяк не ставлюся. Навколо нас зараз й так забагато жорстокості, навіщо ще й пірнати в минуле. Але тим не менше, я зрозуміла, заради чого варто зберігати пам’ять”.
Анімаційні відео про проєкт
Анімаційне відео від українських учасників проєкту отримало назву “Вчителі історії виграють життя”. Це діалог між двома молодими педагогами, які розмірковують про спільне з учнями занурення в тему Другої світової. Іноді доречно провести паралелі з сучасністю: у ролику виникають образи українських військових, що боронять країну на сході з 2014 р.
Анімаційне відео від учасників проєкту з Бєларусі
Анімаційне відео від російських учасників проєкту
Анімаційне відео від учасників проєкту з Німеччини
Досвід учасників
Один із учасників проєкту від України, викладач історії в першій гімназії Івано-Франківська Володимир Половський поділився своїм досвідом взаємодії з “New Views on History”:
“Пропозиція долучитися до “нового погляду” на історію мала одразу кілька звабливих ракурсів:
– можливість попрацювати у Музеї капітуляції (вже назва яка, га?) – місці, де завершилася Друга світова війна у Європі, місці, де припинив своє існування Третій Райх;
– можливість познайомитися із освітніми системами Брандебургу (федеральна земля у ФРН), Білорусі та РФ;
– спілкування в колі креативних і двіжових учителів з України. Один із них (Василь Дяків) потім ще й виграв Global Teachers Prize – всеукраїнський вчительський “Оскар”, а інший – вийшов у фінал “Вчителя року” (Тарас Пилипчук). Одним словом, повчитися є чого і є у кого;
– написання конспекту уроку, де ми спробували знайти баланс між “дідовоюванням” і декомунізацією, під соусом сучасних поглядів на минулі і нинішні війни, і теперішні проблеми та їхній корінь; робота з регіональним координатором – організацією СТАН, та ін. Несподіваний бонус: організатори настільки вдало підлаштувались під реалії пандемії, що ми іще й бонусом навчилися ”сторітелити” сценарій і створювати промоційні ролики.”
В Україні проєкт “New views on history” буде продовжено в грудні 2020 та січні 2021. Слідкуйте за сайтом і сторінками Молодіжної організації СТАН у соціальних мережах та за сайтом об’єднання KONTAKTE-KOHTAKbI, щоб отримати можливість запропонувати і розвинути власний новий погляд на історію!
Плани-конспекти уроків
Ми пропонуємо плани-конспекти уроків, які призначені для використання вчителями на уроках історії та зверстані для друку. Завдання і джерела можуть бути використані безпосередньо на уроці. Для вчителів також сформульовані можливі варіанти відповідей. План уроку допоможе зорієнтуватися в його структурі.
Плани-конспекти можна завантажити у вигляді PDF-файлів.
Вступ в план уроків
Тут ви знайдете докладну інформацію про забутих жертв нацизму, джерела, формування компетенцій і дидактичні коментарі.
Урок 1. «Колишні радянські військовополонені. Вчора. Сьогодні. Завтра»
В даному конспекті мова йде про долю мільйонів радянських військовослужбовців, що потрапили в полон. Листи зачіпають долі радянських військовополонених не тільки в контексті війни, полону і безпосереднього післявоєнного часу, вони описують життя в СРСР, а іноді навіть в пострадянських державах. Учні, завдяки знайомству з листами, зможуть побачити, що націонал-соціалістична Німеччина грубо порушувала чинні міжнародні угоди. Це дає можливість диференційованого аналізу і висновків, включаючи різнобічний розгляд проблеми.
Урок 2. «Листи вцілілих жителів спалених сіл»
В цьому конспекті учні працюють з документом – «Указом про військову підсудність у районі “Барбаросса”», який легітимізував спалювання сіл солдатами вермахту в рамках актів відплати за напади партизанських загонів, а також одночасно звільняв їх від відповідальності, незважаючи на вчинені військові злочини. За допомогою джерел учні повинні проаналізувати, якою мірою цей указ був реалізований на практиці. Аналіз злочинів націонал-соціалізму проводять по темі спалених сіл в Білоруської РСР під час окупації, в основному з точки зору жителів спалених сіл (листи).
Урок 3. «Доля євреїв за часів націонал-соціалізму в Західній Європі та на окупованих територіях Радянського Союзу»
Завдяки цим планом-конспектом учні побачать специфіку Голокосту в Німеччині та Західній Європі, а також на окупованих територіях Радянського Союзу. Учні познайомляться з повсякденним життям євреїв під час Голокосту в Західній Європі і Радянському Союзі. Також буде проводитися аналіз жорстких обмежень щодо єврейського населення Німеччини і процесу знищення євреїв (на прикладі текстових і ілюстрованих джерел, а також інформаційних текстів) за допомогою его-документів, уривків з щоденника Анни Франк і автобіографії Інге Дойчкрон, листів вцілілих євреїв України.
Урок 4. «Друга світова війна в Радянському Союзі – жертви спалених сіл»
Цей план уроку складається з восьми модулів, які відповідають програмі на тему «Друга світова війна». Тут розглядається тема тактики «випаленої землі» під час відступу вермахту з територій Білоруської та Української РСР.
Організатори та партнери проєкту
Організатор проєкту: об’єднання KONTAKTE-KOHTAKbI за фінансування Міністерства закордонних справ ФРН в рамках програми «Розширення співпраці з громадянським суспільством країн Східного партнерства та Росії».
Партнери проєкту: Молодіжна організація “СТАН” (Івано-Франківськ), громадська організація “Взаимопонимание“ (Мінськ), громадська організація “Interra” (Красноярськ) і музей Берлін-Карлсхорст (Берлін).