
На черговому зумінарі від громадської організації “СТАН”, який був організований для активних ветеранів_ок, їхніх родин, громадських діячів_ок та волонтерів_ок, котрі працюють з військовими, йшлося про соціальне підприємництво та про соціальне шкільне підприємництво.
Чим відрізняється соціальне підприємництво від класичного бізнесу?
Три головні відмінності:
Соціальне підприємництво – це бізнес, місія і візія якого, спрямовані на вирішення конкретної соціальної проблеми.
Це можуть бути найрізноманітніші проблеми: чи це стосується якоїсь вразливої групи осіб, наприклад, безробітних осіб літнього віку, жінок які страждають від домашнього насильства або людей з особливими фізичними чи розумовими потребами, чи вирішення несприятливої екологічної ситуації в громаді.
2.Інноваційність
Соціальних підприємців часто називають інноваторами, оскільки вони намагаються вирішувати «старі» соціальні проблеми «новими» підприємницькими підходами.
Фактично, потрібно часом «поєднати непоєднуване», аби отримати комерційний та соціальний/екологічний ефекти.
Яскравий приклад інновації – дерев’яні зубні щітки, які легко переробляються і не шкодять навколишньому середовищу.
Одразу потрібно зауважити, що хоча прибуток важливий у соціальному підприємництві, адже це свідчить про його успішність або збитковість, однак він не є ціллю. Це одна з голоовних відмінностей від традиційного бізнесу. Де ціль – це отримання доходу.
У соціальному підприємництві ще на початку його заснування засновники вирішують скільки коштів будуть інвестувати у вирішення соціальної проблеми. Тут не йдеться про те, щоб соціальні підприємці працювали задурно. А йдеться саме про розподіл прибутків.
Кейси:
Горіховий дім
Купуючи печиво у Горіховому домі – ви даєте шанс на нове життя жінкам, які опинилися у кризі.40% від нашого прибутку ми скеровуємо на соціальні проекти Фонду Горіховий дім, зокрема на утримання Центру інтегральної опіки для жінок, які опинилися у кризових ситуаціях.
Лабораторія апсайклінгу UP LAB
UpLab – це простір у якому створюють одяг, аксесуари та предмети інтер’єру, застосовуючи принципи апсайклінгу (вторинне використання). Крім цього UpLab є соціальним підприємництвом. Купуючи їхню продукцію ви інвестуєте в екологічні проекти та турбуєтесь про навколишнє середовище.
Клієнти і Бенефіціари СП
Клієнти – ті, що отримують послугу або купують товар
Бенефіціари – ті, що отримують користь від діяльності СП
Чим відрізняється соціальне підприємництво від соціально відповідального бізнесу?
Різниця між КСВ та СП полягає в бізнес-моделі.
Соціально відповідальний бізнес – це певні етичні практики, стандарти, рішення чи ініціативи компанії, які виражають відповідальне ставлення цієї ж компанії до свого персоналу, до належного виробництва свого продукту чи надання якісних послуг, до клієнтів, партнерів та всіх, на кого може вплинути діяльність самої компанії.
Соціальне підприємство, натомість, зобов’язується виконувати соціальну місію з самих початків свого створення.
Кейс:
Компанія Bosch в Україні втілювала соціальний проект «Говерла», головна мета якого – привернути увагу громадськості до соціальних проблем у країні та надихнути людей і українські компанії допомагати тим, хто цього потребує. Фірма надала значну фінансвову допомогу дитячому інтернату.
8 кроків до створення СП
сенси — визначте цінність
слова — опишіть суть ідеї, заповніть канву бізнес-моделі
зображення — схематично намалюйте механізм роботи підприємства
цифри — порахуйте витрати та необхідні ресурси.
Шкільне або учнівське соціальне підприємництво
Соціальне шкільне підприємництво – що це таке?
По-простому, це справжнє підприємництво, фірма, що діє у школі (але незалежно від неї), заснована і керована дітьми заради досягнення соціальної мети та розвитку підприємницьких компетенцій.
Для СШП існують особливі необхідні характеристики:
1. Індивідуальна ідея, підтримана іншими
Однак, шкільне соціальне підприємництво це не те ж саме, що бізнес підлітків.
Наприклад:
У Лисичанську команда учнів і учениць школи виготовляє еко-сумки і дружбанки (бананки), продає їх за 50 і 200 грн відповідно, а за зароблені кошти облаштовують власний простір – Друзі-Хаб. Підприємництво має власну назву – Май Fox, розвиває команду, шукає клієнтів, виконує замовлення, просуває свій бренд. Зіштовхується з труднощами, модернізується і звісно ж має власну корпоративну культуру, як і будь-яке підприємництво.
Фото дружбанки зі статті “Шо Там”, за посиланням можна прочитати більше про приклади перших Українських шкільних соціальних підприємств:
https://shotam.info/biznes-u-15-na-donbasi-shkoliari-vidkryvaiut-biznes-pry-shkolakh/
ШСП в Україні і в Німеччині
У Німеччині існує “інфраструктура” підтримки шкільного соціального підприємництва. Тобто є ціла система заходів і інституцій, що діють на постійній основі:
В Україні розвиток шкільного соціального підприємництва – історія наших днів. Однією з небагатьох програм з розвитку СШП займається Фонд Східна Європа разом з ChildFund Deutschland e.V. за фінансової підтримки Федерального міністерства економічного співробітництва та розвитку Німеччини. В межах проекту “Заснування соціальних шкільних підприємств у сільській місцевості та малих містах України для заохочення молоді до соціального підприємництва у Івано-Франківській, Житомирській і Донецькій областях” проводиться:
Детальніше про діяльність проєкту за посиланням: http://sse.eef.org.ua/#ancor-2
Чому шкільне соціальне підприємництво важливе в масштабі світу?
Соціальне шкільне підприємництво, як і соціальне підприємництво це 1) практичний проєкт для шкіл, завдяки якому можна залучити кошти на вирішення соціальних потреб, це 2) навчальна технологія для розвитку дітей і це також і 3) відповідь на сучасні глобальні виклики і глобальні потреби світу.
http://www.un.org.ua/ua/tsili-rozvytku-tysiacholittia/tsili-staloho-rozvytku
Баланс між прибутковістю і вимірюваною соціальною цінністю.
Основна ціль і цінність – підприємницька освіта для школярів.
За посиланням https://www.jaworldwide.org/globalgoals організація Junior Achivements, яка вже протягом 100 років займається розвитком підприємницької освіти для молоді по всьому світу, розповідає як вони досягають Глобальних цілей ООН у своїй роботі.
Чому шкільне соціальне підприємництво важливе для освіти?
Підприємницькі навички входять до переліку 8 ключових навичок для навчання протягом життя, визначених РЄ та ЄС у документі “The Key Competences for Lifelong Learning – A European Framework”:
8 ключових компетенцій:
1) спілкування рідною мовою;
2) спілкування іноземними мовами;
3) математична компетентність та базові компетенції в науці і технологіях;
4) цифрові компетентності;
5) уміння вчитися;
6) соціальні та громадянські компетенції;
7) навички ініціативи та підприємництва;
8) культурна самосвідомість і самовираження.
Детальніше про концепцію Компетенцій для навчання протягом життя за посиланням: http://ininv.vntu.edu.ua/ukr/images/stories/stat/soft-skills/doc/23-05-17-news-youth-in-action-keycomp-en.pdf
Більш детально про підприємницьку освіту для шкільних фірм, про що йдеться?
Що входить до поняття підприємницької освіти, яку можна опанувати через СШП?
1. Базові знання з економіки, фінансової грамотності, законодавства
Міждисциплінарний підхід у дії:
А також СШП чудово інтегрується з іншими сферами знань з шкільної програми,
наприклад:
Вивчаючи мистецтво – розвинути кут зору на рекламу.
Поглиблюючи глобальні знання про світ – знаходити актуальні проблеми, дізнаватися про потреби цільових аудиторій і знайомитись з різними можливостями рішень.
Навчаючись спілкуватися різними мовами – вчитись розповідати про власні ідеї, вибудовувати зовнішню та внутрішню комунікацію.
На уроках математики – розуміти зв’язок формул з фінансовим менеджментом, закупівлями та ін.
Розбираючись в основах наук – знаходити нові ідеї для розробки інноваційних продуктів.
Дуже важливо, що умови шкільного соціального підприємництва дозволяють розвивати компетенції відповідно до особливих задатків кожної людини в команді. А також усіх тих, хто також залучений до розвитку екосистеми шкільного соціального підприємництва.
З кого складається екосистема соціального шкільного підприємництва?
Ролі у екосистемі соціального шкільного підприємництва.
Яке відношення соціальне підприємництво може мати до мене і ким я можу бути у екосистемі соціального підприємництва?
Ініціатор(ка)
Ініціювати заснування нового соціального шкільного підприємництва можна з будь-якої суспільної ролі. Учні і вчительки, батьки та адміністраторки школи, або громадські активісти – ви можете стати першою іскоркою для нового освітньо-підприємницького проєкту у школі.
Підприємницька команда
Команда з учнів та учениць школи, які на добровільних засадах об’єднуються та засновують власну соціально-орієнтовану справу. Команда розподіляє між собою ролі та організовує усі робочі процеси підприємництва. Діти чи підлітки, лише вони, командою відповідають за створення і рішення підприємництва.
Структура команди також визначається дітьми, це може бути більш класичний вигляд з відділами і вертикальним менеджментом, або будь-якої іншої структури, на розсуд команди.
Досвід доводить, що діти дуже схильні до альтернативних способів управління. Тож, за умови сприятливого менторського супроводу, середовище юних стартапер(ок)ів дуже сприятливе для розвитку сучасних організаційних культур, як от підхід бірюзових організацій.
Одна з основних цілей соціального шкільного підприємництва – надати можливості дитині підготуватися до самостійного життя в умовах сучасної економіки. Участь у підприємництві в шкільні роки має бути можливістю спробувати себе в різних ролях, зрозуміти як все влаштовано, що подобається, а що ні і знайти ідеальну роль для себе. І незалежно від того, якою буде ця роль, розвинути ініціативність і м’які навички. Тож легка мобільність і трансформація ролей у команді – це також одна з особливостей шкільного соціального підприємства.
Ментор(ка)
Ментор або менторка супроводжує команду шкільного підприємства. На початку організовує вступне навчання, фасилітує перші зустрічі команди, допомагає вибудувати організаційну структуру і запустити підприємництво. Впродовж року допомагає знаходити рішення у складних питаннях, організовує навчальні зустрічі команди і освітні візити, консультує та спрямовує команду. Ментор(кою)ом може бути будь-яка людина, незалежно від того, чи має вона відношення до школи. Ментор(ка) допомагає налагодити стосунки підприємницької команди з адміністрацією школи.
Вчител(ьки)і і шкільна адміністрація
Також беруть участь у життєдіяльності підприємництва, за бажання. Допомагають забезпеченню освітньої складової ШСП. Школа надає приміщення, за можливості і дуже бажано, у незалежне володіння команді підприємництва. Таким чином сприяючи розвитку. Між командою стартапу і школою укладається договір, згідно якого можуть бути визначені додаткові умови підтримки та взаємовигідних умов.
Батьки та член(кині)и громади
Можуть виступати у ролі експертів та радників, інвесторів і консультантів у окремих сферах діяльності підприємства, можуть створювати місця для практики у власних інституціях чи підприємствах, ставати постачальниками, клієнтами чи партнерами шкільного підприємства. Залежно від можливостей і бажань можливі різні форми взаємодії.
Це основні групи діячів екосистеми будь-якого шкільного соціального підприємства. Можливі більші і складніші системи, де залучені спілки соціально-відповідальних підприємців, громадські організації в якості надавачів освітніх послуг чи як партнери з соціальної місії підприємництва. Також можлива і ефективна співпраця з іншими освітніми інституціями та науковими центрами. Та багато інших варіантів унікальних для кожного випадка.
Як засновуються шкільні соціальні підприємництва? Як і які процеси відбуваються в межах СШП?
За результатами проведених фокус-груп у 3-х пілотних областях України найпопулярнішим питанням серед респондент(ок)ів щодо запуску шкільного соціального підприємництва стало питання: “А так можна було?”. Так, так було можна і ви, скоріше за все навіть стикалися з схожими формами підприємницької діяльності у школі. Звичайний приклад – шкільні ярмарки. Такі заходи, сильно відрізняються від справжнього задуму шкільного соціального підприємництва, але вже знайомі школам. У чому різниця ярмарку і справжнього шкільного соціального підприємництва?
Шкільні ярмарки і учнівське соціальне підприємництво
Шкільне соціальне підприємництво тривале у часі, це повноцінний процес від генерації першої ідеї, через проведення аналізу аудиторії, тестування ідей на міцність, офіційної реєстрації, модернізації і виробництва, з організованим управлінням командою, з пошуком партнерств, ринків і взаємодією з ними і аж до звітування і залучення інвестиції, разом з розробкою бренду і з його просуванням, а також з аналізом соціального впливу від діяльності. Ці (та інші) процеси відрізняють СШП від шкільного ярмарку.
Ярмарок (або інші схожі невеликі бізнес-ініціативи у школі) як подія може бути частиною підприємницької діяльності шкільної фірми, але підприємництво значно ширше ніж кількаденна подія. Розуміння діяльності ярмарків, однак, може бути корисним для розвитку СШП:
Прийняття рішень
Найважливіша відмінність шкільного або учнівського підприємництва у тому, що всі рішення щодо його заснування і діяльності приймають саме діти. ШСП починається з команди з зацікавлених дітей або підлітків, що проходять навчання, розробляють власну соціально-підприємницьку ідею і реалізують її, продовжуючи навчатись через діяльність і завдяки супроводу ментор(ки)а, вчител(ьок)ів школи, зацікавлених батьків тощо (про ролі дорослих акторів детальніше у розділі присвяченому екосистемам СШП “ХТО?”). Але головна роль у створенні і життєдіяльності належать команді з дітей чи підлітків і саме це робить шкільне соціальне підприємництво важливим у освітньому, глобальному та особистісному розрізі.
Питання легальності
В Україні є 2 законних способи функціонування шкільних соціальних підприємств:
1) громадська організація
Будь-яка ГО може проводити підприємницьку діяльність, якщо гроші вкладаються в функціонування організації.
2) шкільний комбінат
Це прописано в одній із постанов 1993 року. Уже тоді законодавство дозволяло створювати шкільні комбінати. У цьому випадку юридична особа стає засновником, простіше кажучи, школа сама приймає рішення створити шкільний комбінат.
Незабаром у межах проєкту «Заснування соціальних шкільних підприємств у сільській місцевості та малих містах України для заохочення молоді до соціального підприємництва у Iвано-Франківській, Житомирській та Донецькій областях» вийде більш детальний аналіз законодавства щодо питання заснування СШП в Україні, за новинами проєкту можна стежити за посиланням https://www.facebook.com/SSEinUkraine/ або на сайті http://sse.eef.org.ua/#ancor-2 .
Зумінар відбувся у межах проєкту “Підтримка реінтеграції ветеранів конфлікту на сході України та їхніх сімей”, який впроваджує Міжнародна організація з міграції та реалізує у Львівській області Молодіжна організація “СТАН” за фінансової підтримки Європейського Союзу.
Корисні посилання
Ідеї для бізнесу разом з бізнес-канвою. І
http://www.ppv.net.ua/uploads/work_attachments/Business_Models_for_CCI_PPV_2018_UA.pdf
Бізнес канва та як її заповнювати
https://www.kiwka.com/maket-kanva-biznes-modeli-pereklad-ukrajinskoyu/
Де дізнатися більше про СП або повчитися
https://courses.prometheus.org.ua/courses/course-v1:WNISEF+SE101+2017_T4/about
https://ucucfe.lvbs.com.ua/education/programs/akseleratsiya-z-sotsialnogo-pidpryyemnytstva/